کارت حافظه CF چیست و چه تفاوتی با رم SD دارد

کارت حافظه CF چیست و چه تفاوتی با رم SD دارد

پیام مدیر سایت :

محل نمایش تبلیغات شما محل نمایش تبلیغات شما

امروزه با توجه به تبدیل بخش بزرگی از اطلاعات ما به داده های دیجیتال مانند ویدئو، تصویر و ...، دستگاه های ذخیره سازی روز به روز در حال پیشرفت هستند و به طور مداوم شاهد ظهور انواع مختلف این تجهیزات در بازار هستیم. یکی از جدیدترین دستگاه های ذخیره سازی که احتمالا نام آن را شنیده اید، کارت حافظه CF است. کارت های حافظه CF در واقع نسل جدید کارت های SD هستند که مخصوص دوربین های دیجیتال نسل جدید طراحی شده اند.

اما کارت حافظه CF چیست و چه تفاوتی با کارت های SD قدیمی دارد؟ در این مقاله از تکنوسان مگ به این سوالات پاسخ خواهیم داد تا اگر قصد خرید کارت حافظه CF را دارید بیشتر با این محصول آشنا شوید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کارت حافظه CF چیست؟

تمامی دستگاه های فیلمبرداری موجود در بازار مانند تبلت ها، گوشی های هوشمند و دوربین ها مجهز به حافظه داخلی برای ضبط اطلاعات هستند. اما ظرفیت حافظه داخلی آنها محدود است و پس از مدتی استفاده، حافظه آنها پر می شود و برای افزایش فضای ذخیره سازی باید از حافظه جانبی استفاده کنید. یکی از کارت های حافظه جانبی که برای این منظور استفاده می شود، کارت حافظه CF است.

در سال 1994 شرکت معروف SanDisk فناوری جدیدی را برای حافظه های جانبی معرفی کرد. این فناوری با توجه به قابلیت های مثبت بسیار بالای خود به فرمت استاندارد حافظه خارجی قابل حمل تبدیل شده است. فناوری فوق کارت حافظه CF یا CompactFlash نام دارد. اگرچه سال ها از معرفی این فناوری می گذرد، اما فناوری فوق همچنان توانسته به حیات خود ادامه دهد و جزو قابل اعتمادترین حافظه های خارجی مورد استفاده برای دوربین های فیلمبرداری و دوربین های دیجیتال است. رم CF یکی از حافظه های قابل جابجایی است که معمولاً در دوربین های دیجیتال برای عکاسی و فیلمبرداری استفاده می شود.

از ویژگی های این کارت حافظه می توان به عدم نیاز به باتری برای ذخیره اطلاعات اشاره کرد. همچنین این محصول فاقد قطعات مکانیکی متحرک می باشد. حافظه فلش NOR برای تولید cf استفاده می شود. حافظه NOR یک مزیت مهم دارد، یعنی این نوع حافظه ها را می توان مستقیماً از فلش برنامه ریزی کرد که برای آن نیازی به کپی برنامه روی رم ندارند که دلیل افزایش سرعت آنهاست.

راهنمای خرید کارت حافظه CF

ابعاد کارت های حافظه CF 42.8×36.4 میلی متر و فضای ذخیره سازی موجود آنها تا 512 گیگابایت می باشد که فضای بسیار خوب و مناسبی است. اما ظرفیت این نوع حافظه ها متغیر است و کارت های حافظه فوق در ظرفیت های مختلف در بازار موجود می باشد، بنابراین هر کاربر می تواند با توجه به کاربری و نیاز خود یک کارت حافظه CF با ظرفیت مناسب خریداری کند.

کارت حافظه CF در دو نوع مختلف موجود است و هر دو نوع این کارت حافظه دارای ظرفیت های متفاوتی هستند. کارت حافظه نوع I 3.3 میلی متر ضخامت دارد و کارت حافظه نوع II 5.0 میلی متر ضخامت دارد. کارت حافظه CF دارای 50 سوراخ کوچک در لبه کناری است که این کارت ها اصلی ترین آنها هستند و اگر می خواهید کارت بالایی را در دستگاه قرار دهید باید این سوراخ ها را با 50 پین روی دستگاه تراز کنید.

از پین های فوق برای انتقال اطلاعات بین کارت CF و دستگاه استفاده می شود. توصیه می کنیم هنگام قرار دادن کارت های CF بسیار مراقب باشید. زیرا اگر کارت را اشتباه وارد کنید، ممکن است پین ها خم شوند و باعث اختلال در عملکرد دستگاه شما شوند. خم شدن پین ها به دلیل جا انداختن کارت حافظه البته کار چندان سختی نیست و به راحتی می توانید این پین ها را با یک پیچ گوشتی نازک تعمیر کنید.

البته پیشنهاد ما این است که اگر پین های مرتبط با دوربین شما منحنی هستند، بهتر است برای صاف کردن پین ها به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا پین ها را برای شما تراز کنند. زیرا در صورت خرابی پین باید پورت حافظه دوربین را عوض کرد که هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

تفاوت کارت حافظه CF و کارت SD چیست؟

در این مقاله نحوه استفاده از کارت های حافظه CF در دنیای دیجیتال را معرفی کردیم. کارت حافظه SD یکی از پرفروش ترین لوازم جانبی موجود در بازار است و این محصول نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. قبل از بررسی تفاوت های این دو کارت حافظه، بد نیست بدانید که دو نوع کارت حافظه SD متفاوت است: SDHC و SDXC. در ادامه این مقاله تفاوت های کارت حافظه SD و CF توضیح داده شده است.

سرعت انتقال کارت حافظه SD نزدیک به 2 مگابایت بر ثانیه است. البته نوع خاصی از حافظه که سرعت انتقال اطلاعات آن به 8 تا 10 مگابایت در ثانیه می رسد در بازار عرضه می شود. هرچه نرخ باود کارت حافظه بیشتر باشد، کارت حافظه بهتر در فیلمبرداری استفاده می شود و اکثر افرادی که به دنبال خرید حافظه جانبی برای استفاده در دوربین فیلمبرداری هستند، به نرخ باود کارت حافظه توجه می کنند. این به این دلیل است که سرعت انتقال کارت حافظه cf از کارت حافظه sd بیشتر است که حدود 1700 مگابایت در ثانیه است. البته در مدل های مختلف این نوع کارت حافظه این عدد متفاوت است و ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از عدد بالا باشد. به همین دلیل اکثر افرادی که ضبط می کنند ترجیح می دهند از کارت های حافظه CF برای انجام کارهای مختلف برای افزایش سرعت استفاده کنند.

کارت های حافظه CF تعداد پین های داخلی بیشتری نسبت به کارت های حافظه SD دارند و این مشکل یکی از معایب کارت های CF محسوب می شود. دلیلش این است که این حافظه ها پین های زیادی دارند، اما وقتی مموری را بردارید و آن را در جایی که می خواهید برگردانید، برخی از پین ها آسیب می بینند و دستگاه آسیب می بیند.

کارت های حافظه SD کوچکتر از کارت های حافظه CF هستند

کارت های CF نسبت به کارت های SD دوام و مقاومت بیشتری دارند و این کارت های حافظه در شرایط دمایی سخت آسیب نمی بینند و آسیب نمی بینند. همانطور که گفته شد، غوطه ور کردن کارت حافظه CF در آب جوش، اطلاعات را بازیابی می کند. این کارت ها حتی در سرمای شدید نیز به درستی کار می کنند و عملکرد آن ها تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

از آنجایی که نقاط اتصال حافظه SD در سطح خارجی کارت قابل مشاهده است و اندازه این نوع حافظه از حافظه CF کوچکتر است، معمولاً در دوربین های سبک و کامپکت استفاده می شود. به طور کلی اگر بخواهیم درصد کاربران کارت حافظه CF و SD را با هم مقایسه کنیم، افراد بیشتری در دنیا از کارت حافظه SD استفاده می کنند. اما افرادی که نیاز به سرعت و ظرفیت بیشتری دارند و به صورت حرفه ای در زمینه فیلمبرداری و عکاسی فعالیت می کنند ترجیح می دهند برای رفع نیاز خود کارت حافظه CF خریداری کنند.

مشخصات کارت حافظه CF

توجه: اگر می خواهید برای دوربین خود کارت حافظه بخرید، مطمئن شوید که دوربین شما از چه نوع کارت حافظه ای پشتیبانی می کند و بر اساس آن کارت حافظه را خریداری کنید. به عنوان مثال، برخی از دوربین ها فقط از کارت حافظه SD و برخی فقط از کارت CF پشتیبانی می کنند. خوشبختانه هر دو کارت حافظه با ظرفیت های زیاد در بازار موجود هستند و هر مشتری می تواند با توجه به ظرفیت مورد نیاز، کارت حافظه مناسب را خریداری و استفاده کند.

نتیجه

در این مقاله پس از معرفی کارت حافظه CF و تحلیل عملکردها و کاربردهای مختلف این کارت حافظه محبوب، به مقایسه و تحلیل تفاوت این کارت حافظه با کارت حافظه SD پرداخته ایم. این دو کارت حافظه از جهاتی شبیه به هم و در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال کارت های حافظه CF بزرگتر از کارت های حافظه SD هستند و نمی توان از این کارت ها در دوربین های کوچک و کامپکت استفاده کرد.

در یک جمع بندی کلی، زمانی که می خواهید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک کارت حافظه جانبی برای فیلم و عکاسی بخرید، با توجه به ظرفیت و سرعت انتقال بالای کارت حافظه CF، بهترین انتخاب برای خرید این کارت حافظه است. . البته دقت کنید دوربینی که کارت حافظه می خرید از این نوع کارت حافظه پشتیبانی کند یا خیر تا در آینده دچار مشکل نشوید.

کدام یک از این دو کارت حافظه را به کاربران پیشنهاد می کنید؟ دلایل شما برای این انتخاب چیست؟ با به اشتراک گذاشتن نظرات خود در قسمت نظرات می توانید به سایر کاربران کمک کنید تا کارت حافظه ای با امکانات ایده آل پیدا کنند و در این زمینه به آنها کمک کنید.

 

منبع: مجله فناوری شهر سخت افزار


نویسنده :
بازدید : 294
سه شنبه 18 مرداد 1401 - 22:54
مطالب مرتبط
    نظرات
    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید
    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه: